Harp

Denk jij ook soms: ‘waarom klinkt dit Ierse deuntje als ik het speel nu niet écht zoals je het op een opname hoort?’

Laat je onderdompelen in de sfeer van de Keltische melodieën en dans tunes. Muziek die recht naar je hart gaat of je voeten doet wiebelen op de onweerstaanbare dansritmes.

We leren muziek aan zoals de oude Ieren het altijd gedaan hebben: door te luisteren, kijken en na te spelen. We gaan op zoek naar wat deze muziek net zo fris en levendig of juist hartstochtelijk en intiem maakt en ontdekken manieren om de verschillende versieringstechnieken en ritme interpretaties naar ons hand te zetten.

Ook gaan we aan de slag in een echt harpensemble waar we een paar mooie ensemble werkjes met de groep tot een geheel laten worden, waarbij iedereen een partij kan vertolken die precies op zijn of haar speelniveau is afgestemd.

Lakshmi volgde harples bij Martha Szabó aan de Muziekacademie in Gent, waar ze in 2000 afstudeerde met de Grootste Onderscheiding. Ze zette haar harpstudie verder aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Lakshmi speelde met verschillende amateur- en professionele orkesten in binnen en buitenland. Ze werkt regelmatig als freelance harpiste bij de verschillende top- orkesten in België.

Sinds het schooljaar 2005-2006 is zij verbonden als harpleerkracht aan de Muziekacademies van Gent, Waregem en Meise.

Gefascineerd door de Ierse en Bretoense volksmuziek, waar vooral de Keltische harp centraal staat, groeide een repertoire aan traditionele volksmelodieën en liederen, waarbij zij zichzelf begeleidt op harp, en waarmee zij overal ten lande concerten geeft. In oktober 2008 kwam haar eerste CD ‘Gloomy Winter’ uit, waarop zij een reeks Keltische songs en ballads bundelde en 10 jaar later in de zomer van 2018 volgende een tweede parel ‘My Singing Bird’ met een verzameling Keltische traditionals, bewerkt en aangepast aan haar stem en de Keltische harp, en ook liederen van haar eigen hand.

Lakshmi zet zich in het bijzonder in voor de promotie van Keltische harp in België, die nog niet als een ‘volwaardig’ instrument wordt beschouwd. Ze organiseert daarvoor jaarlijks evenementen die in het teken staan van Keltische traditionele muziek voor harp en reist geregeld naar Ierland en Schotland om zichzelf verder te verdiepen en onderrichten in de traditionele muziek voor haar geliefde instrument.

Ze richtte het ‘Waasland Celtic Harp Center’ op in haar thuisbasis Sinaai-Waas, een ontmoetingsplaats rond de Keltische harp waar ze concerten en evenementen organiseert en een privé lespraktijk in Keltische harp opende en verkoopt en verhuurt Keltische harpen van  top kwaliteit van de Duitse bouwster Bernadette Kerscher.

Www.lakshmi.be